2020-12-08
Interiørprofilen Emelie «34 kvadrat» Ekman hadde lenge drømt om en lys århundreskifteleilighet med knirkende fiskebensparkett og vakker stukkatur. Med et nyinnkjøpt renoveringsobjekt anno 1883 var det på tide å gjøre drømmen til virkelighet.
Navn: Emelie Ekman
Familie: Forlovede (og baby på vei)
Bor: Vasastan i Stockholm, 3-roms leilighet fra århundreskiftet
Alder: 30 år
Jobber med: Boligutvikling
Kjent som interiørprofilen @34kvadrat
Det var ikke mye av originaldetaljene eller stukkaturdetaljene som var igjen i leiligheten fra 1883, som Emelie og samboeren hennes hadde kjøpt. Det meste var renovert bort, antagelig en gang på 60- eller 70-tallet da funksjon og det praktiske var viktigere enn omsorg for detaljer og kulturarv. Emelie, som lenge hadde drømt om en lys århundreskifteleilighet med knirkete fiskebensparkett og vakker stukkatur, trådte i stedet inn i en leilighet med plasttepper, glassfibervevd tapet og ikke et fnugg av taklister bevart. Men leiligheten hadde potensiale og det å tilføre stukkatur var et selvfølgelig valg. Valget skulle riktignok vise seg å bli vanskelig, da Emelie hadde drømt seg bort om overdådig stukkatur.
Der og da mente jeg at jo mer og større, jo bedre. Jeg ville ha mer av alt, forteller Emelie. Snirklete stukkatur var jo alt jeg noensinne hadde drømt om når det gjaldt interiør. Men så kom virkeligheten til meg med alt jeg har lært om arkitektur og stilhistorie fra årene på skolebenken. Jeg innså at jeg heller ville gjenskape og bevare enn å overdrive. For meg var det viktig at det vi tilførte skulle være tidsriktig og passe med husets øvrige arkitektur. Ettersom mangelen på originaldeler var mildt sagt påtagelig i leiligheten vår, banket jeg på hos naboer for en omvisning, observerte trappehuset og fasaden – alt for å finne ledetråder til hvordan vi burde tenke for å renovere med respekt.
Rundt århundreskiftet var det vanlig at stuene i leiligheten fikk kraftige og snirklede stukkaturer, mens rom som kjøkken og soverom fikk enklere utsmykkinger. Med det som utgangspunkt samt det Emelie fant ut av gjennom etterforskningen sin, falt valget til slutt på taklist Z145 til stuen og taklist Z144 til de øvrige rommene i leiligheten.
Det samme var også bakgrunn for valget av takrosetter. I soverommet valgte vi takrosett R230 og i stuen og kjøkkenet gikk vi for en mer utsmykket takrosett, takrosett R250. Alle takrosettene ble plassert midt i rommet, ettersom det i følge utsagn var slik disse ble plassert rundt århundreskiftet.
Emelies beste tips for valg av stukkatur
På sosiale medier er det enkelt å finne inspirasjon til utsmykking av hjemmet med storslagen stukkatur, og det er lett å bli revet med, men det er viktig å huske at utsmykkede taklister, høye brystpaneler og kassettak ikke passer inn i alle typer boliger. Et godt tips er derfor å holde det tidsriktig, se på gamle tegninger og tilpasse stukkaturen etter byggeåret.
Hver tidsepoke har sin sjarm og sin historie, og det synes jeg man skal bevare så langt det er mulig. På Instagram er det ofte umulig å se hvordan valg av stukkatur henger sammen med resten av huset, som fasade og trappehus, men i virkeligheten blir dette veldig tydelig og vondt når det blir feil. Jeg vil påstå at vi har valgt stukkatur og utsmykking med enorm omhu, og jeg oppfordrer alle til å gjøre leksen sin for å ikke risikere, eller i hvert fall minske risikoen for at det blir feil og uholdbart i lengden. Hvis det føles vanskelig å finne riktig stukkatur til akkurat din leilighet, er rådet å få hjelp. Enten av en interiørarkitekt eller av bedriften som leverer stukkaturen. D-COR var en veldig god støtte gjennom vår reise. Så nå i ettertid når prosjektet er ferdig, er vi utrolig fornøyd med resultatet. Det føles akkurat passe for oss, leiligheten og dens historie. Vi har bevart, tatt frem og lagt til en stor porsjon sjarm fra århundreskiftet, avslutter Emelie.
Se før- og etterbilder fra renoveringen på Emelies blogg:34kvadrat.metromode.se Følg også @34kvadrat på Instagram.
Kunsten er å velge rett stukkatur ved renoveringen